*

mrstoivola Taistelussa tasapäistämistä vastaan

Uusi opetussuunnitelma

Arno Kotron abessiivikoulu on olemassa vain meidän sukupolvemme peloissa

Arno Kotro varoitti meitä abessiivikouluista keväällä Ilta-Sanomien kolumnissaan. Nyt kolumni leviää taas somessa. Kotron kirjoitus oli uhkakuvien maalailussaan verrattavissa remppamieheen, joka heittelee värejä seinille sinne tänne ja toivoo jonkun jäävän kiinni.

Opettaja, onko arviointisi eettisesti vahvalla pohjalla?

Ohessa kuvitteellinen kuvaus lapsesta, joka harrastaa jalkapalloa kymmenen tuntia viikossa. Tuon lisäksi hän käy aina tilaisuuden tullen kavereiden kanssa pihaa koristavalla maalilla vähän kikkailemassa. Kun lukuvuosi loppuu, lapsi tulee pää painuksissa kotiin ja tuntee kokevansa suurta vääryyttä. Liikunnan numero ei ollutkaan kymppi. Itse asiassa tapaus ei taida olla kovinkaan kuvitteellinen, vaan yleinen ihmettelyn aihe siitä, mistä liikunnan numero oikein tulee?  

Tehdas nimeltä koulu

Vauva-lehdessä (8.12.2016) professori Kirsi Tirri puhuu lahjakkaiden puolesta ja kysyy, miksei lapsen älykkyyttä juhlita samoin kuin urheiluvoittoja? Urheilullinen ja taiteellinen lahjakkuus on hänen mukaansa helpompaa hyväksyä kuin älykkyys. Miksi? Siksikö, että älyllisyys tuottaa opettajalle toisenlaista haastetta? ”Älykästä lasta kiinnostaa kaikki ja hän kyselee vanhemmiltaan asioita rasittavuuteen asti”, kuvaa Tirri.

Jos tavoitamme uuden OPS:n hengen, valmistaudumme seuraavaan Pisaan.

Jos haluamme pärjätä Pisassa paremmin, on syytä pysähtyä ja miettiä, mitä testi oikein mittaa? Jokaiselle lienee tuttu lause: ”Pisa mittaa vain arkielämässä tarpeellisia taitoja. Toista on Timms, jossa otetaan mittaa jatko-opintokelpoisuudesta.” Sain kunnian osallistua kolmen matematiikan kompetenssin huippututkijan, Jeremy Kilpatrickin, Mogens Nissin ja Ross Turnerin, kurssille Oslon yliopistossa 2014. Kyseiset herrat ovat sekä Pisan että Timmsin terävintä kärkeä. Tuon kurssin jälkeen olen ollut Pisan pauloissa ja ymmärtänyt paremmin sen kauneuden.

Anna oppilaiden epäonnistua

Fysiikan ja taloustieteen Nobelin palkinnot vuodelle 2016 on jaettu. Mitä yhteistä on professorien Michael Kosterlitzen (Yle 4.10.2016) ja Bengt Holmströmin (HS 10.10.2016) haastatteluissa sekä uudessa perusopetuksen opetussuunnitelmassa (POPS)?

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä