*

mrstoivola Taistelussa tasapäistämistä vastaan

Arviointi

Peruskoulu pulassa: inkluusio vai loppukoe?

Olen työskennellyt kymmenisen vuotta peruskoulun aineopettajana. Hesarissa oli kuulemma kirjoitus peruskoulun ongelmista. En lukenut sitä, mutta kuuntelin Ylen Ajantasa-ohjelman, jossa Jari Salmista haastateltiin ilmeisesti hänen HS-artikkeliinsa pohjautuen. Suuri osa haastattelusta keskittyi arvioinnin problemaattisuuteen. Lopussa, kohdassa 11 minuuttia, tosin siirrytään näin ruohonjuuritason näkökulmasta asiallisempiin puheenaisiin.

 

Milloin siitä tuli hyväksyttyä, ettei opettaja tunne oppilaitaan?

Olen käynyt lukion 90-luvun alussa ennen luokatonta aikaa ja tuolloin oli itsestään selvyys, että sama opettaja, joka oli yksi koulun useista matematiikan opettajista, luotsasi matematiikan opintoni aina ensimmäisestä kurssista viimeiseen asti. Olen itse ollut matemaattisten aineiden opettajana pienessä lukiossa, jossa sain pitää oppilaani koko ajan itselläni.

Irti lääketokkurasta - lääkehoito tarkoituksenmukaiseksi

Valtion talouden tasapainottamistalkoissa kestävimmät tulokset ja aidot säästöt löytyvät rakenteita ja toimintatapoja uudistamalla. Olin tyytyväinen, että saimme hallitusneuvotteluissa sovittua tavoitteesta toteuttaa rationaalisen lääkehoidon toimeenpano-ohjelman. Kirjasimme myös tavoitteeksi selkeän tahdon vahvistaa lääkehoidon kokonaisarviointia (LHKA). Tarkoituksena on parantaa potilaan kokonaisvaltaisen hoidon toteutumista ja ihmisten toimintakykyä sekä luoda edellytykset kustannustehokkaalle lääkehoidolle.

Miksi koulun arvioinnissa ei tahtoa tunnisteta

Petersonin ja Seligmanin mukaan on olemassa kaksikymmentanelja paaasiallisesti luonteenvahvuutta,

joista jokainen johtaa yhteen kuudesta ylatason hyveesta. Naita voi tutkia myos

osoitteessa www.authentichappiness.org.

”Lasten pyytaminen kasvattamaan hyveitaan ja vahvuuksiaan oman itsensa varassa –niin etta

he etsivat opastusta ainoastaan itsestaan –vastaa sita, etta lapsia pyydettaisiin keksimaan oma

kieli –jarjeton ja eristava tehtava, jos ei ole yhteisoa, jossa kayttaa kielta.” (Jonathan Haidt 2011).

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä