Pitkä matematiikka ei ole vain harvojen ja valittujen saavutettavissa

”OPETTAJA Timo Salminen tietää, että moni provosoituu hänen näkemyksestään. Mutta Salminen ei halua vaieta aiheesta, joka koskettaa kymmenientuhansien suomalaisten nuorten elämää”, alkaa Helsingin Sanomien (26.5.) kirjoitus Liian pitkä matematiikka. Salminen osuu oikeaan. Minä provosoiduin ja en voi olla ihmettelemättä, miten herra Salminen saa näkemyksensä Helsingin sanomissa läpi sekä mielipideosastolla (HS Mielipide 26.4.) että nyt osana isompaa juttua, joka koskee korkeakoulujen pääsykoeuudistusta. Salminen ei toivottavasti mielipiteillään edusta valtaosaa lukion matematiikan opettajista.

Molemmissa Helsingin sanomien kirjoituksissa virsi on sama. Lukiolaisten kasvava kiinnostus pitkää matematiikkaa kohtaan laskee Suomen matemaattista osaamistasoa entisestään. Salminen perustaa väitteensä siihen, että heikompi oppilasaines väistämättä johtaa opettajan vaatimustason laskuun. Näin ei yksinkertaisesti voi olla. Pitkän matematiikan vaatimustaso ei voi elää oppilasaineksen mukaan.

Olen matemaattisten aineiden opettajien liiton valitsema vuoden 2019 matemaattisten aineiden opettaja ja koen velvollisuudekseni nousta tätä näkemystä vastaan. Meillä ei tällä hetkellä riitä pitkän matematiikan suorittajia matemaattisiin jatko-opintopaikkoihin. Ongelma on todellinen. Toisin kuin edellä mainitut kirjoitukset antavat ymmärtää, me opettajat olemme positiivisen ongelman edessä. Meillä on oppilaita ja arvostus matematiikan osaamista kohtaan. Ongelma voidaan ratkaista pedagogisesti. Myös pitkän matematiikan sisällä oppimista on eriytettävä. Opettajan ei tule vahvistaa mielikuvaa siitä, että pitkä matematiikka olisi jotain sellaista, joka on vain harvojen ja valittujen saavutettavissa.

On syytä pitää mielessä, mikä on lukion matematiikan opettajan tehtävä ja mihin asioihin opettaja voi vaikuttaa ja mihin ei. Lukion pitkän matematiikan opettajan tehtävänä on auttaa oppilasta uskomaan kyvykkyyteensä oppia matematiikkaa ja saavuttamaan jatko-opintokelpoisuus. Tätä tavoitetta kohti työskennellessään opettaja velvoitetaan tekemään arviointia oppimista varten, ei oppimisen arvostelua varten. Ylioppilastutkintolautakunnan (YTL) tehtävä on puolestaan arvostella oppilaiden osaamista ja laittaa oppilaat paremmuusjärjestykseen.

Koulun tehokkuuskeskusteluissa tuppaa unohtumaan, että opettajia velvoitetaan kiinnittämään huomiota siihen, mikä on hyvää koulutusta ja auttaa oppilasta kasvamaan täyteen mittaansa. Se, kuinka hyvin hyvässä koulutuksessa on onnistuttu, ei ole helposti mitattavissa. Oppilaista kuitenkin näkee, kun tässä on onnistuttu. Helsingin Sanomien (HS 29.4.) selvitys ”Osa lukiolaisista on niin stressaantuneita, että heitä ahdistaa ja itkettää joka päivä” puhuu karua kieltä siitä, kuinka tässä tavoitteessa on pahasti epäonnistuttu. Salmisen kirjoitukset niin ikään antavat ymmärtää, ettei opettajilla olisi keinoja vastata elinkeinoelämän ja Teknologiateollisuuden asettamiin haasteisiin. Kyllä meillä on ja yksi onnistumisen mittari on kiistatta se, että oppilaat oikeasti hakeutuvat matemaattisiin jatko-opintoihin.

Siihen, miten korkeakoulut hyödyntävät YTL:n arvostelua sisäänpääsykriteereinään, emme voi opettajina vaikuttaa. Silti on aiheellista ihmetellä, miten maa, joka julistautuu koulutuksen mallimaaksi, voi laittaa jatko-opintopaikkoja jaettaessa niin paljon painoarvoa yhden summatiivisen kokeen varaan? Ettei vain päädyttäisi mittaamaan sitä, mitä on helppo mitata ja lopulta arvostamaan sitä, mitä pystytään helposti mittamaan? En usko, että arvostelun roolia korostamalla pystytään vastaamaan elinkeinoelämän ja Teknologiateollisuuden nostamaan huoleen ja saamaan yhä useampi nuori valitsemaan matemaattiset jatko-opinnot.

mrstoivola
Rauma

Marika on vuoden 2019 matemaattisten aineiden opettaja -kunniamaininnan saanut neljän kouluikäisen lapsen äiti, joka tekee väitöstutkimusta opettajan toimijuudesta käänteisessä oppimisessa (http://www.flippedlearning.fi). Hänen intohimonaan on niin oppilaiden kuin opettajien tasapäistämisen lopettaminen.

Profiilikuva: Jussi Partanen/IS

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu