*

mrstoivola Taistelussa tasapäistämistä vastaan

Luovu oppimisen illuusiosta

Sinä olet koulun ongelma” otsikoi Saku Tuominen raflaavasti Imagessa (30.8.2017) ja kirjoittaa: ”Se, että ihminen osaa katsoa televisiota, luo hänelle illuusion siitä, että hän ymmärtää, miten hyviä ohjelmia tehdään. Se, että ihminen on joskus ollut koulussa, pätevöittää hänet kertomaan, millainen koulun pitäisi olla. Siihen nähden, että koulu koskettaa lähes jokaista maailman ihmistä, on hämmentävää, miten vähän ihmiset siitä tietävät. Mielipiteemme koulusta perustuvat huhupuheisiin, ennakkoluuloihin ja aikaan, jolloin itse olimme koulussa.”

Muistatko tuon ajan, kun istuit yläkoulussa matematiikan tunnilla? Oliko kuolettavan tylsää? Opitko mitään, koska luokkatoverisi olivat oppimisesi tiellä? Ei riittänyt, että opettamisen taso valittiin heidän mukaan, vaan kaiken kukkuraksi päivän selviä asioita kerrattiin tuon tuosta. Vai olitko oppilas, joka koki matematiikan vaikeaksi, vastenmieliseksi ja miltei mahdottomaksi oppia? Et yrittänytkään ymmärtää, vaan ennen koetta yksinkertaisesti pänttäsit lyhytaikaiseen muistiin opettajan vääntämiä rautalankamalleja ja oksensit tiedot koepaperille. Kuinka reilulta tuntuikaan, että oppilaat laitettiin paremmuusjärjestykseen sen perusteella, kuinka hyvin he osasivat pelata peliä nimeltä koulu?

Miten käy opettajan, joka ottaa kopin uudesta opetussuunnitelmasta? Saattaa olla, että palkkioksi tulee vain vanhempien viha. Viha siitä, ettet olekaan reilu ja opetakkaan kaikille kaikkea. Viha siitä, että tarjoat oppilaille jotain ”laaduttomia” omatekemiä sähköisiä oppimateriaaleja, vaikka kuinka pyyteettömästi olisit työstänyt niitä vuosikausia palkatta. Minulla on ollut tapana kuitata kina kuopukseni kanssa sanomalla ”sinä tiedät parhaiten”. Arvaa mitä? Niin minä sanon vanhemmillekin, jotka tietävät oppilaiden oppivan parhaiten oikeasta paperisesta, jonkun muun opettajan tekemästä, oppikirjasta. Onhan heillä siitä vahvana todisteena lapsen heikot matemaattiset taidot ja inho ainetta kohtaan. Surkuhupaisaa tässä kaikessa on, että parhaiten ehkä jaksaa opettaja, joka ei ota koppia uudesta opetussuunnitelmasta, koska saa teiltä vanhemmilta työrauhan.

Vaikka koulu ja oppiminen herättävätkin teissä vahvoja tunteita ja uuden opetussuunnitelman näkemykset oppilaskeskeisyydestä ja itseohjautuvuudesta herättävät mielipiteitä, ne eivät ole mielipideasioita. Itseohjautuvuutta ja sitä, että opettajat voisivat oikeasti innostaa lapsia oppimaan omalla tasollaan, on mahdotonta ymmärtää ”oppimisen illuusio” -lasit silmillään.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (6 kommenttia)

Käyttäjän heikkitoivonen kuva
Heikki Toivonen

Osasit luoda itsekin yhtä raflaavan mutta kipeän oikeaan osuvan otsikon asian tiimoilta kuin Saku Tuominen.

Ja samalla herättää kiinnostuksen klikkaamaan väitöstutkimussivustollesi.

Ajattelemaan pistävät ovat sekä sinun että Tuomisen kirjoitukset!

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

Kaiken kruunaa se, ettei kasvatustiede ole tiede:

http://grohn.vapaavuoro.uusisuomi.fi/kulttuuri/187...

Saku Tuomisen mielestä vanha koulu on liukuhihna. Hupaisaa. Digivälineet laittavat lapset yksilöllisille liukuhihnoille. http://grohn.vapaavuoro.uusisuomi.fi/viihde/220047...

Käyttäjän juhanikahelin kuva
Juhani Kahelin

Voisiko Marika Toivola lyhyesti kertoa mitä tarkoitetaan sanonnalla 'ilmiölähtöisyys' tai ilmiöoppiminen tai mitä niitä ilmiölähtöisiä sanontoja onkaan.

Mikä on ilmiö? (Minulle tulee mieleen mm. fenomenologia.)

Kerro samantien oma mielipiteesi tästä "ilmiöstä".

Käyttäjän mrstoivola kuva
Marika Toivola

Juhani, tästä linkistä löytyy hyvä 10 min kiteytys siitä, mitä ilmiölähtöisyydellä tarkoitetaan koulukontekstissa. Ilmiölähtöisyydellä pyritään herättämään oppilaiden mielenkiinto havainnoimaan olemassaolevia varsin pieniäkin asioita ja rakentamaan ymmärrystä niiden taustalla vaikuttavista isoista kokonaisuuksista. https://m.youtube.com/watch?v=AXqJquXlcOI

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

Tuollaiset jutut kaatuvat siihen, ettei lasten iällä muka ole vaikutusta. Ns. Kasvatustiede testaa yleensä oppinsa koekaniineina kasvatustieteen ym. Opiskelijat.

Videossa liikuttavaa: monialaoppimisessa "voidaan saada tietoa, jota oppikirjoista ei saada.

Suurin osa oppilaista inhoaa ryhmätöitä. Ne ovat tehottomin tapa oppia.

Käyttäjän MarkoMahkonen kuva
Marko Mahkonen

Ihmiset ovat erilaisia. Osa ihmisistä tarvitsee keskustelua muodostaakseen mielipiteensä, osa tarvitsee hiljaisuutta. Voi olla että Suomessa hieman suurempi osa on syntyjään introverttejä ja siten todennäköisesti oppivat paremmin opiskelemalla itsenäisesti. Mutta aivan kaikki tarvitsevat kommunikointi- ja yhteistyötaitoja - erilaisten persoonallisten ominaisuuksien ymmärtäminen on tässä tärkeä edellytys.

Käyttäjän KimmoHoikkala kuva
Kimmo Hoikkala

Kansalaiskeskustelua pitää viritellä koko ajan vilkkaammaksi eli olen Saku Tuomisen kanssa ihan eri mieltä. Mitä muutakaan voi odottaa mieheltä, joka väittää että luovaksi voi oppia kuin idiootteja kärjistyksiä?

Kognitioissa on selvää biologista eroavaisuutta ja sen myöntäminen ei ole tyhmyyttä eikä edes toisten väheksymistä vaan se pitäisi hyväksyä tosiasiana.

Toimituksen poiminnat