*

mrstoivola Taistelussa tasapäistämistä vastaan

Opettaja, onko arviointisi eettisesti vahvalla pohjalla?

Ohessa kuvitteellinen kuvaus lapsesta, joka harrastaa jalkapalloa kymmenen tuntia viikossa. Tuon lisäksi hän käy aina tilaisuuden tullen kavereiden kanssa pihaa koristavalla maalilla vähän kikkailemassa. Kun lukuvuosi loppuu, lapsi tulee pää painuksissa kotiin ja tuntee kokevansa suurta vääryyttä. Liikunnan numero ei ollutkaan kymppi. Itse asiassa tapaus ei taida olla kovinkaan kuvitteellinen, vaan yleinen ihmettelyn aihe siitä, mistä liikunnan numero oikein tulee?  

Uudessa opetussuunnitelmassa selkeästi sanotaan, että arvioinnin tarkoitus on ohjata lasta itsearviointiin. Painotan sanaa ohjata ja painotan arvioinnin formatiivista luonnetta. Toki arvioinnin on pohjauduttava kriteereihin, mutta onko nämä kriteerit tehty oppilaille selviksi? Opetussuunnitelma ei kriteereitä anna valmiina kuin arvosanalle kahdeksan. Formatiivinen arviointi tarkoittaa rautalangasta väännettynä sitä, että oppilaalla on oikeus tietää, mikä hänen tämän hetkinen tilanteensa saavutettavana olevien tavoitteiden suhteen on. Hänellä on oikeus saada palautetta myös siitä, kuinka hän voisi kuilua olemassa olevan tilanteen ja tavoitteidensa välillä pienentää. Formatiivisella arvioinnilla edistetään oppimista. Kyse ei ole missään aineessa pelistä, joka meni jo.

Jalkapalloilijoiden ysejä perustellaan sillä, että he eivät ole välttämättä hyviä kaikissa muissa lajeissa ja saattaa olla asenneongelmiakin. Tämä on reilu perustelu, silloin kun tilanne ja omat puutteet ovat oppilaan tiedossa. Aika moni nuori, joka haaveilee tulevaisuuden urasta jalkapalloilijana, asettaa kympin tavoitteekseen liikunnasta. Näillä lapsilla on oikeus tietää, mitä heiltä kymppiin vaaditaan ja reagoida puutteisiinsa. Kun arviointi on eettisesti kestävää, yllätyksiä ei tule.

Matematiikan opettajana harvoin pääsen nauttimaan nuorista, jotka ovat omineet edellä kuvatun kaltaisen, mutta matemaattisen, elämäntavan. No, onneksi matematiikassa riittää kymppiin vähän vähempikin.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Käyttäjän Taukovihko kuva
Timo Kilpiäinen

Hyvä teksti asiasta, joka vaivaa arviointia yleensäkin. Arviointi on aina subjektiivista, jos se ei perustu täysin mitattavissa oleviin asioihin. Se on subjektiivista oppilaan, koulun ja valtakunnan tasolla.

Numeroarvioinnista pitäisi päästä eroon, mutta tähän en usko monenkaan instanssin taipuvan vielä hetkeen. Sitä kohti silti pitäisi tavoitella ja sen seurana ylioppilaskirjoituksista luopuminen.

Tilalle pitäisi ottaa taitojen, osaamisen ja tavoitteiden arviointi itsessään. "Osaat kertotaulut" kertoo jo tosi paljon enemmän kuin numero kahdeksan.

Mikä sitten olisi se tapa, tiedon portaat, taitobingoruudukko tai mikä tahansa, se on varmasti miettimisen paikka.

Ongelma on siis muuallakin kuin liikunnassa. Liikunnassa se vain korostuu. Kiitos tekstistä.

Käyttäjän ollivaisala kuva
Olli Väisälä

Mutta "osaat kertotaulut" yms. numeroarviointiin yhdistettynä kertoo vielä enemmän kumpikaan erikseen. Numeroarvioinnistahan on nyt ala-asteella paljolti luovuttu, mikä on herättänyt runsaasti protestointia niin oppilaissa kuin heidän vanhemmissaankin. Minäkään en ole kuullut tähän muutokseen hyviä perusteluja. "Pitäisi tavoitella" ei tietenkään perustele mitään. Jossain vaiheessa, pyrittäessä jatko-opintoihin, on kuitenkin kvantifioitava osaamista.

(Opetan itse yliopistossa, ja minusta on hyvä, että voin antaa palautetta sekä sanallisen arvioinnin että numeroarvosanan muodossa. Opiskelijan on hyvä tietää opettajan näkemys sekä siitä, mitkä ovat vahvuuksia ja heikkouksia, että siitä, kuinka hyvin noin suurin piirtein tavoitteen on kaiken kaikkiaan saavutettu. Jotkut saavuttavat ne erinomaisesti, toiset kiitettävästi, kolmannet tyydyttävästi jne., ja on oikeudenmukaista, että tästä on merkintä myös tutkintatodistuksessa.)

Käyttäjän mrstoivola kuva
Marika Toivola

Kiitos Timo kommentista. Opettajalehden uusimmassa numerossa puhutaan arvioinnista ja OAJ:n Jaakko Salo osuvasti kommentoi, kuinka monessa koulussa suunnitelmat arvioinnin suhteen ovat aivan epärealistisia. Arvioinnissa on paljon mahdollisuuksia, mutta väärin ymmärrettynä arviointi on uuden opsin kompastuskivi. http://www.opettaja.fi/cs/opettaja/jutut&juttuID=1...

Toimituksen poiminnat